Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

Αποτελέσματα 8ου εκπαιδευτικού σεμιναρίου εθελοντικής διακονίας ασθενών

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 22 Μαΐου 2016 το 8ο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο με τίτλο «Εθελοντική Διακονία Ογκολογικών Ασθενών», που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Ιλίου Αχαρνών και Πετρουπόλεως στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού της Αγίας Αικατερίνης Ιλίου.

Με το συγκεκριμένο σεμινάριο ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος των Εκπαιδευτικών μαθημάτων που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Ιλίου Αχαρνών και Πετρουπόλεως. 

Στο νέο κύκλο που θα ξεκινήσει τον Οκτώβρη του 2016 θα αναπτυχθούν οι δεξιότητες των εκπαιδευομένων και θα ενισχυθεί η βαθύτερη κατάρτισή τους σε σύγχρονες θεματικές ενότητες που σχετίζονται με την ψυχοσωματική και ποιμαντική στήριξη των ασθενών. Θα υπάρξουν επίσης επιπρόσθετες εκπαιδευτικές ενότητες που θα αφορούν σύγχρονα ζητήματα βιοηθικής, ποιμαντικής προληπτικής ιατρικής και ψυχο-ογκολογίας που σχετίζονται με την προσέγγιση και ορθότερη αντιμετώπιση του ογκολογικού ασθενούς.

Πιο συγκεκριμένα συμμετείχαν (με την σειρά που μίλησαν):

αρχιμ. Γαβριήλ Ασπρολούπος
Πρωτοσύγκελλος Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου Αχαρνών και Πετρουπόλεως.
Προϊστάμενος Ιερού Ναού Αγίας Αικατερίνης-Ιλίου.

Ο π. Γαβριήλ ανέπτυξε στην ομιλία του την σχέση του Εθελοντή με τον Ιερέα. Συγκεκριμένα ο π. Γαβριήλ τόνισε ότι η Εκκλησία μας, με το χαρακτηριστικό γνώρισμα της φιλανθρωπίας που τη διακατέχει, αγκαλιάζει κάθε άνθρωπο που βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να υποφέρει από κάποιο πρόβλημα υγείας. Ανέφερε επίσης ότι η δράση της, και στο τομέα αυτό, είναι τεράστια και η προσφορά της συνεχίζεται ακατάπαυστα στη διάρκεια των αιώνων.
Η Εκκλησία μας, μιμούμενη το μόνο φιλάνθρωπο Χριστό, καλείται να δείξει το δρόμο της αγάπης , στήριξης και βοηθείας των συνανθρώπων μας που πάσχουν από κάποια ασθένεια και όλοι οι υπόλοιποι καλούμαστε να ακολουθήσουμε και να βαδίσουμε το δρόμο αυτό, από τη θέση και στο μέτρο που μπορούμε. Η έννοια της φιλανθρωπίας, άλλωστε, περιλαμβάνει την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, η οποία δε μπορεί παρά να εκφραστεί καλύτερα όταν ο πλησίον μας έχει νοσήσει και χρειάζεται τη συμπαράστασή μας.
Καθώς ο ασθενής είναι άνθρωπος, και αποτελείται από ψυχή και σώμα, κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία του ιερέα και του προσωπικού υγείας στο χώρο του νοσοκομείου. Τόσο ο ιερέας όσο και το προσωπικό υγείας, οφείλουν να σέβονται το έργο του άλλου με τελικό σκοπό την άριστη συνεργασία για την αντιμετώπιση της κατάστασης του ασθενή. Ο ιερέας ως ο πλέον αρμόδιος για τη συναισθηματική κατάσταση του ασθενή οφείλει να «ακούει» τη γνώμη του προσωπικού υγείας για τη συμπεριφορά του ασθενή και να τη λαμβάνει σοβαρά υπόψη του. Αντιστοίχως και το προσωπικό υγείας θα ήταν θεμιτό να δέχεται τη συμβουλή του κληρικού για τον εκάστοτε ασθενή.
Καταλήγοντας ο π. Γαβριήλ ανέφερε ότι ο νοσηλευόμενος χρειάζεται την αγάπη του ιερέα και χαίρεται όταν αισθάνεται ότι υπάρχει κάποιος που παρακολουθεί τη πορεία της ασθένειας του. «Για τον άρρωστο ο ποιμένας συμβολίζει την ελπίδα για ζωή. Για το προσωπικό του νοσοκομείου, αρκετές φορές συμβολίζει τη φώτιση και το σθένος που χρειάζεται για να επιτελέσει το έργο του. Στο δύσκολο περιβάλλον του νοσοκομείου, η ησυχαστική ζωή και μορφή του ιερέα είναι ένα καταπραϋντικό και καθησυχαστικό στοιχείο, που δίνει μια άλλη διάσταση στη θεραπευτική προσπάθεια».

Δεύτερος ομιλητής ήταν ο αρχιμ. Δρ Θεοδόσιος Μανώλης ο οποίος ανέλυσε το θέμα «ΒΙΟΗΘΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΟΥΣ ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΚΑΙ ΚΑΡΚΙΝΟΣ»

Ο π. Θεοδόσιος ανέπτυξε τα Βιο-ηθικά ζητήματα που προκύπτουν στην ογκολογική φροντίδα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχουν ερωτήματα διαφορετικά, όπως αυτά του τέλους της ζωής, που έχουν άλλο βάρος σε σχέση με τα ηθικά διλήμματα που αναπτύσσονται σε άλλους τομείς της υγείας. Σύμφωνα με τις αρχές της ιατρικής ηθικής ο ιατρός οφείλει να:
1. Ενεργεί με γνώμονα το συμφέρον του ασθενούς.
2. Είναι υπεύθυνος και λογοδοτεί για τη ζωή του ατόμου που φροντίζει.
3. Σέβεται την προσωπικότητα και τις επιθυμίες του ατόμου που περιθάλπτει.
4. Παρέχει ιατρική φροντίδα εξίσου σε όσους την έχουν ανάγκη.
5. Είναι έντιμος και αξιόπιστος.

Βεβαίως οι όποιες απαντήσεις θα πρέπει να στηρίζονται στις τέσσερεις αρχές που διατυπώθηκαν από τους Βeauchamp και Childress το 1994. Οι τέσσερεις αυτές αρχές είναι: το δικαίωμα της αυτονομίας, η αρχή της ωφελιμότητας, η αρχή αποφυγής πρόκλησης βλάβης, η αρχή της δικαιοσύνης. Ας δούμε κάθε μία από αυτές.

Σύμφωνα με το δικαίωμα της αυτονομίας, ο ασθενής και η οικογένεια πρέπει να είναι ενημερωμένοι και να λαμβάνουν μέρος στις αποφάσεις. Η αρχή της ωφελιμότητας και η αρχή αποφυγής πρόκλησης βλάβης μας διδάσκουν ότι θα πρέπει να υπολογίζεται κάθε πιθανός κίνδυνος ή όφελος από την κάθε ιατρική πράξη, ώστε να αποφεύγονται μάταιες θεραπείες που δεν εξυπηρετούν κανένα σκοπό πρόληψης, φροντίδας, ίασης ή ανακούφισης από τον πόνο, η αρχή « ωφελείν ή μη βλάπτειν » που οφείλει να διέπει την κλινική πράξη διατυπώνεται στον Όρκο του Ιπποκράτη. Η αρχή της δικαιοσύνης μεταφράζεται στο να δώσεις σε όλους ισότιμα, στον καθένα ανάλογα τις ανάγκες του, στον καθένα αυτό που πρέπει.

Καταλήγοντας ο π. Θεοδόσιος ανέφερε ότι ο καρκίνος αποτελεί μία πολυπαραγοντική νόσο και οι επιπτώσεις της πλήττουν τον ασθενή και την οικογένειά του σε όλα τα επίπεδα ζωής τους. Είναι μία ασθένεια που αποσταθεροποιεί όχι μόνο τον ασθενή αλλά και ολόκληρο το οικογενειακό του σύστημα από την ώρα της διάγνωσης, κατά τη διάρκεια της θεραπείας μέχρι την αποκατάσταση ή τον θάνατο.
Οι ειδικοί επιστήμονες βοηθούν το άτομο να αποδεχθεί τη νέα πραγματικότητα, να εκφράσει και να μοιραστεί τα συναισθήματά του και να επαναπροσδιορίσει τη ζωή του με αποτέλεσμα να βελτιώσει τη ποιότητά της και να φτάσει στο ανώτερο δυνατό σημείο αποκατάστασης και επανένταξης.
Οι βασικές αρχές που πρέπει να τηρούνται από τους εθελοντές που βρίσκονται κοντά στους ανθρώπους που υποφέρουν θα πρέπει να είναι :
(1) Συμπαράσταση-Κατανόηση:
(2) Παροχή υψηλής ποιότητας έργου στους ασθενείς : Στόχος είναι η ωφέλεια του ασθενή και η συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σ' αυτόν.
(3) Σεβασμός στη μοναδικότητα και την προσωπικότητα κάθε ατόμου : Η σχέση πρέπει να διακρίνεται από τον εμπιστευτικό και απόρρητο χαρακτήρα της. Το απόρρητο αποτελεί νομικό και ηθικό ζήτημα.
(4) Πειθαρχία : Ο σεβασμός και η κατανόηση των αρχών να αποδεικνύονται έμπρακτα με τη υιοθέτηση συμπεριφοράς καλής πίστης και συμμόρφωσης με τη δεοντολογία.
(5) Αμοιβαιότητα – Αλληλεγγύη
(6) Διάκριση

Στο τέλος ακολούθησε κύκλος ερωτήσεων και αναπτύχτηκε διάλογος από τους παρευρισκομένους.

Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 5 ΙΟΥΝΙΟΥ 2016 ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΣΤΟ ΙΛΙΟΝ ΟΠΟΥ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ ΘΑ ΠΑΡΑΛΑΒΟΥΝ ΤΑ ΔΙΠΛΩΜΑΤΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΟΥ 1ΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΥΚΛΟΥ 2015-2016.


Οι υπεύθυνοι του Εκπαιδευτικού προγράμματος

αρχιμ. Γαβριήλ Ασπρολούπος
Πρωτοσύγκελλος Ιεράς Μητροπόλεως Ιλίου Αχαρνών και Πετρουπόλεως.
Προϊστάμενος Ιερού Ναού Αγίας Αικατερίνης-Ιλίου.

αρχιμ. Δρ Θεοδόσιος Μανώλης
Πτυχιούχος Κλινικής Βιοϊατρικής Έρευνας και Βιοηθικής Ογκολογίας.
Νοσοκομειακός Εφημέριος Γενικού Ογκολογικού Νοσοκομείου "Οι Άγιοι Ανάργυροι".
Τακτικό Μέλος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής
επι «Ειδικών Ποιμαντικών θεμάτων και Καταστάσεων» της Εκκλησίας της Ελλάδος